måndag 5 september 2011

Måndagsbloggare Elin

Hej på er!

Vet ni? Jag glömde bort ett tag att det var min tur att blogga idag. Tur att jag kom på det *pust* vill ju inte hålla på att betala böter. Nu sitter jag iallafall här och gör det jag ska.
Åt precis nu och är precis proppmätt. Kan säga att det var länge sen jag blev det. Känner att jag blev för mätt, så nästa gång ska jag inte äta så mycket. Vad åt jag för nåt då? Tacos *mmm*. Köttfärs med några droppar vispgrädde i och tacokrydda. Sallad med paprika, tomat, gurka och lök. Gjorde lite dressing med creme fraiche med tacokrydda i (blir jättegott), sist men inte minst så hade jag salsasås till. Saknade inte alls brödet eller chipsen. Perfekt!

Är lite tjock i huvudet idag känner jag. Bloggandet kommer inte automatiskt.

Kan berätta att jag ska börja simma. Det får bli på kvällarna när vår kära dotter är hemma med sin pappa. Tänkte att mamma Bettan ska hänga med, men det vet hon inte om än, för jag tror inte jag har frågat henne.
Pierre har oxå funderat på att börja simma, och det är från honom jag blev inspirerad :). Simma som är så skönt! Svärmor gör ju det en hel del så hon kanske oxå hänger med.

Det här med att fuska och så, det har jag inte gjort en enda gång. Jag känner att jag mer eller mindre är livrädd för att få socker i munnen. Har fått för mig att sockerdjävulen tar strypgrepp om mig då och sen är jag fast och går upp 10 kilo i vikt. Pierre frågade igår om jag ville smaka på hans sockerkaka, alltså bara en bit (stor som en tärning), men som sagt så vågar ju inte jag. Tänker att det rubbar hela systemet i kroppen nu när den ändrat om sig till att gå på fettbränsle. Riktar mig till coachen, vad skulle hända om jag smakade på nåt med socker i? Har absolut ingen lust att göra det, men jag är väldigt nyfiken.

Nää fy vilket supertråkigt inlägg känner jag, får nästan be om ursäkt.

Måste berätta att jag skadat mig oxå. Har två stora sår på tummarna, det är ett tjockt hudlager som är bortskavt på båda tummarna. Det hände igår när jag stog och rensade ogräs mellan stenplattorna på vår baksida. Stog och körde som en idiot och tog i allt vad jag orkade, för jag tänkte att jag skulle förbränna lite fett oxå men jag förbrände även lite hud. Ont som ett helvete gör det och jag känner mig smått handikappad eftersom det känns hela tiden och gör väldigt ont när jag böjer tummarna. Testa själva hur ofta vi börjer tummarna på en dag. För att inte tala om när det kommer varmt vatten på´t...och jag som lite smått maniskt tvättar händerna säkert 30 gånger om dagen. Ja jag tycker lite synd om mig, men det går över.

Nu har jag svamlat färdigt. Hoppas du...*snark* orkade läsa klart ;)

KRAM PÅ ER!

2 kommentarer:

  1. bra där Elin! Du e så duktig och flitig som kämpar på. Av erfarenhet (när jag tidigare ätit LCHF) )kan jag säga att det händer inte så mkt, mer än att kroppen samlar på sig lite vätska, men det försvinner på någon dag. Det enda som gäller är att bestämma sig för vad man får äta och när så att man sedan återgår till rutinerna. Detta är ju det svåra dock. Att inte lura sig själv och säga, "jag tar en bit till idag igen". Hela LCHF metodiken bygger på att man ska planera sina undantag och om man planerar dem så är de helt ok!

    Än har jag inte heller smakat på något... känns inte som att det behövs, men suget kommer ibland. Nästan som en dålig vana!

    SvaraRadera
  2. Tips från Coachen5 september 2011 kl. 21:26

    Sockerfobi är riktigt hälsosamt just nu, för en nyligen avgiftad...
    2 tänkbara scenarier.
    1. du tar socker, blir riktigt lycklig en stund, hög i känslan och känner att allting är underbart. Efter 2 timmar kommer huvudvärken..olusten stiger..börjar få plötsliga infall och sug efter något annat med kolhydrater. Magen kanske kör lite..suget kan pågå i 24-36 timmar tills alla restprodukterna är ut ur systemet.
    2. kommer sig av första scenariot om man fortsätter nästa dag- att man bara vill ha lite..och sedan lite till och sedan är man fast igen och går upp 10kg. Sockret höjer ju insulinhalten i blodet och så fort blodsockret börjar sjunka kommer suget igen, då tar man nåt och tuggar..och samma igen. Sockeröverskottet i blodet packas undan in i cellerna av insulinet och omvandlas till fett. Det fettet smälter ju aldrig om man fortsätter med kolhydrater. Det är därför övervikten är ett faktum. Jag tog 2 "sockerfyllor" i somras, blev riktigt sjuk efter och det var då jag bestämde mig för aldrig mera. Jag har inget sug efter socker nu.
    Så om du vet med dig att du kan hålla emot efter att ha ätit socker en gång kan du äta kakan..inte annars. Det här är ändå över efter en månad.
    Till tummarna kan du använda Compeed-plåster, finns på apoteket, blir som en andra hud och lindrar direkt. Eller om du har en Aloe-vera kaktus kan du skära en bit av den, öppna den och gnugga på med innehållet, det lindrar också.
    Ditt inlägg var mycket trevligt att läsa, inte alls tråkigt. Direkt ur verkligheten.
    Tummen upp för simning!
    kram
    Coachen

    SvaraRadera