måndag 17 oktober 2011

9:e måndagsrapporten!

Blir det 9:e måndagen? Det är ju helt sjukt i så fall. Det går ju så snabbt!

Just det..Hej på er! Hoppas ni alla har det bra. Här hemma är det fortfarande sjukstuga och nu har även Pierre joinat oss och varit hemma från jobbet idag. Han har fått det som jag nu håller på att bli frisk ifrån. Jag mår inte riktigt bra än, men mycket bättre har det blivit. På dagarna går det riktigt bra, men det är på morgonen och på kvällen som man verkligen känner av att man har varit sjuk och fortfarande är lite sjuk...men men nu är jag som sagt på bättringsväg och det känns skönt! Vår lilla pärla har klarat sig väldigt bra och hade bara en rinnande näsa i ett par dagar. Hennes första snuva är därmed avklarad :)...antagligen inte sista va? Hehe..



Idag har jag och Nova varit på bvc för vägning och mätning. Allt såg så bra ut och hon följer sin kurva fint och kurvan ligger precis över medel så hon är lite större än normalt. Vår lilla stora tjej. Kan inte fatta att hon är sju månader redan (!) Inte långt kvar tills hon blir ett år ju. Då blir det stort kalas och då vill jag att alla Helsingborgare kommer upp till Norrpan. Eller kanske inte ALLA, men Johan och Sorkens familj :). Så om det finns intresse så vet ni att ni är välkomna hit den 13:e mars eller däromkring :)



burgare utan bröd-gottigotti
 I veckan som var så gjorde Pierre hemmagjorda hamburgare, och jag käkade ju oxå det men utan bröd såklart. Kan säga att det var godare än jag trodde...alltså jag saknade inte brödet. Istället för bröd så hade jag ett stort salladsblad och det funkade riktigt bra. Tog en bild på den, men den ser inte mycket ut för världen. Dock så kan jag verkligen rekommendera att ni testar om ni inte gjort det.

Lyxig yoghurt 
En annan grej som jag gjorde här i helgen var att ta den där naturella yoghurten som jag skrivit om, hälla en skvätt grädde i och sen ha i riven choklad med så hög kakaohalt som möjligt. Detta gjorde jag enbart för att lyxa till det lite, så det är inget som jag käkar till frukost. Det blev såklart gott så det kan ni oxå prova om ni blev sugna. Idag tog jag det sista som fanns kvar av yoghurten och hade i lite hackade hasselnötter och valnötter och strödde lite kanel över. Helt okej. Har inte ätit några nötter innan, men jag tänkte att jag skulle få i mig litegranna för att magen ska hållas igång.
Har funderat över hur många kolhydrater jag får i mig om dan. Är rädd att jag får i mig för många. Kanske ska skriva ner allt jag äter och räkna lite på det...har svårt för att räkna ut hur mycket det är i olika livsmedel så jag skulle kanske kunna få hjälp med det...coachen?
Hlr utb Röda korset


 Igår var jag och Pierre på Hlr-kurs hela dagen. Det var med inriktning på barn så det kändes väldigt värdefullt att gå på. Man hoppas ju för allt i världen att man ALDRIG någonsin får utföra något av detta som man lärde sig igår. Usch! Hemska tanke. Men det handlade ju inte bara om att göra hjärt- och lungräddning utan även vad man ska göra ifall barnet sätter i halsen eller kommer hem med skrapsår mm. Mycket bra utbildning och det var en väldigt bra kvinna som höll i det. Man tröttnade inte på att lyssna på henne, och det är ju viktigt med tanke på att man sitter ner typ hela tiden och bara lyssnar. Vi fick även spela lite teater och låtsas som att vi var skadade. Jag fick ett stort sår på armen med vax och teaterblod så det såg ganska äckligt ut. När Pierre kom in och såg det där så var han superduktig och la direkt handen på för att "stoppa" blodet och sen virade han förbandet runt armen. Det var kul att spela lite teater, och jag tror det är nyttigt att faktiskt göra det rent praktiskt för att det är en helt annan sak att bara tänka och prata om hur man ska göra i olika kris situationer när någon är skadad. När vi var där hela dagen så var Nova med sin mormor. Det hade gått bra bortsett från några gråtstunder. Jag är glad att det inte blev mer tårar..såklart. Det är bra för henne att vänja sig vid andra för hon kan ju tyvärr inte vara med bara mamma och pappa resten av livet...trist tycker jag...hehe näärå nu ska jag inte var sådär :). När Nova blir större så kommer hon att vara massor med sin farmor, farfar, mormor, morfar och så ofta som möjlogt med farbror och "moster" i Helsinborg så gråtstunderna kommer vara väck sen.

Sorken och Johan på väg till opera

Det verkar som att detta blir ett långt inlägg. Måste straxt gå in och väcka Nova så hon inte sover för länge. Måste ju bara berätta att vi försökte psyka Sorken och Johan men misslyckades stort! När de var på opera så hade vi lite fint placerat chips, dipp och choklad i lägenheten, men icke sa nicke så ville dom äta av "potatisen och bönorna". Istället så la de ner grejerna i en påse och placerade det på en viss farstukvist i Luddingsbo istället. Alltihop tillochmed dippen som redan var omrörd och klar i en skål :). Tillsammans med grejerna fanns en liten lapp. ; "Tack, men aldrig i livet! Vi är dessutom så friska och alerta så vi behöver inte potatis och bönor. Men ni på landet kan behöva lite nödproviant nu när vintern närmar sig. Njut ordentligt. Kram J&S"

Man kan ju inte annat än att bli stolt över Helsingborgarna! Heja er! Bara så ni vet så har vi inte rört det som finns i påsen heller :) Kanske att det hamnar i vilbergen istället *hihi*

Nu har jag suttit med detta inlägget i en timma så nu får det vara nog.

Tack för att ni läste måndagsrapporten!

KRAMAR TILL ER ALLA///ELIN

4 kommentarer:

  1. vilket roligt inlägg Elin, fina bilder med..

    SvaraRadera
  2. Elin! Vilket fantastiskt bra måndagsinlägg! Du är bloggmästarinnan nr 1. Kul att ni gillade HLR kursen, som sagt alla borde ju gå det någon gång. Inklusive mig själv...

    Ni e också duktiga som låter bli gottigheterna. Tänk att det har gått 8 veckor. 2 månader, ca 60 dagar... helt sjukt. Så duktiga vi har varit. Efter denna veckan är vi halvvägs... Nu gäller det bara att få igång förbränningen också så att kilona kan rasa lite till.

    Tänk att lilla Nova snart är 1 år. Stoor flicka. Söta tjejen, snart springer hon runt och hittar på hyss.

    Krya på hela familjen nu då!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad det är roligt att läsa dina inlägg gumman.Krya på er.Mamma.

    SvaraRadera
  4. Tips från Coachen17 oktober 2011 kl. 21:57

    Vilket fint inlägg Elin! Så roligt att läsa en fulltäckande rapport och fina bilder!
    Jag tror inte att du behöver räkna kolhydrater enligt den beskrivningen du ger över dina goda matvanor! Det som kanske går att räkna på är feta mejeriprodukter, som jag sagt innan för en viss kalorikontroll behöver man trots allt. Men där låter det inte heller inget märkvärdigt, din yoghurt ligger på 3 procent, det är skäligt.
    Helsingborgsfamiljen kan mycket väl dyka upp i mars månad...om det är på en gymfri dag...hahaa
    Kul att läsa om dina funderingar med Nova!
    Som du märker är här fler som hänger ihop med sina barn jämnt..Jag har ju tvingats att minska min egentid med Sorken på grund av Johan..hahaa och Sampe då...vi hänger ju jämt ihop som du märkt..ibland hotar han med att klippa bandet och flytta hemifrån nästa år..för att studera! hemska tanke. skojar...så det är så fint att du är så fäst vid din lilla prinsessa, men tids nog behöver hon träna på att vara utan mamma men bara litegrann!
    ha det gott och krya på er!
    hoppas nu att inte Sorken och Johan blir sjuka för då måste jag undvika dom...
    Coachen

    SvaraRadera