söndag 30 oktober 2011

Sorken funderar på nästa växel

Jag tycker att det är intressant att det ska vara så svårt att gå ner i vikt just nu. En platå i tre veckor känns vääääldigt tråkigt. Jag vet dock att jag har skött mig, och fortfarande har ett lågt intag av kolhydrater. Drog dessutom ner lite på dem här i veckan. Jag har upptäckt en sak och det är att på tisdagar, då väger jag minst på hela veckan. Fråga inte mig varför men så är det. Ca 7hg mindre än på
söndagen och så har det varit i flera veckor. Jag ska kontrollväga mig och kolla om teorin håller på tisdags morgon.



Just nu står Johan och lagar frukost. Det ska bli väldans gott måste jag säga. Kanske blir det omelett?!

Idag ska jag och min förkylning gå och boxas. Jag hoppas att jag känner mig tillräckligt OK för att gå dit i eftermiddag. Antingen kommer förkylningen bryta ut helt och hållet eller så kommer den att försvinna. Jag hoppas på det sistnämnda. Jag är lite nervös för boxandet. Dels så har jag ingen som helst kondis och sen så har jag inte tränat på fyra år. Risken är att jag kommer vara helt slut efter en kvart, vilket känns långt ifrån dubbla pass som kördes förr i tiden. Kan jag skylla på åldern?

Imorgon börjar vecka 11 i denna tävling. Det innebär att det är 8 veckor kvar. 56 dagar kvar att tappa de kilona som önskas. Jag inser att det kommer bli mycket svårt. Kanske omöjligt, men det gäller att kämpa på. Snart är denna platån över och då tickar det sakta men säkert neråt igen. Har försökt att googla fram hur man ska ta sig ur en platå, men det verkar inte finnas så mkt mer än att vänta ut den. För vissa funkar fakiren men för andra inte.

Denna veckan ska jag försöka dra ner ytterliga på kollisarna, mejeriprodukter förutom smör får nog ryka sin väg. Likaså grönsaker. Fakiren lockar inte så mkt så jag funderar på att ta bort en sak i taget för att se vad det är som bromsar upp viktnedgången. Kanske slutar det med att det enda som är kvar är kött och fet sås, men det känns inte lika svårt som att bara gå "cold turkey".

set.jpgJag vill också tipsa om en tidning som jag hittat på nätet. Jag har beställt en prenumeration och lovar att meddela om jag tycker att den är bra! http://lchfmagasinet.se



Ja, nu e det snart dags att ge sig ut på dagens äventyr. Inköp av nya träningsskor och kläder står på schemat. Sen ikväll e det lite idéellt arbete för att sedan sova och bjuda in en ny krispig vecka!

Tjingeling på er!


3 kommentarer:

  1. Tips från Coachen30 oktober 2011 kl. 09:54

    Gratulerar på veckans nedgång på 0,5kg!
    Nästa växel heter skoningslöst MOTION för inte ens på lchf slipper man förbränningsfrågan.
    Nej, du kan inte skylla på åldern....du har ingen ålder att komma med här!
    Så här enkelt är det: 20kg på 18 veckor utan träning har ingen större chans, det gäller hela gruppen. varför?
    1. dom som vi sett i alla skandal-reportage gå ner så mycket på så kort tid har vägt allt från 120-160 kg. Ingen i gruppen här var tillräckligt överviktig för att falla i den kategorin. Ni var helt enkelt för smala för att få den viktnedgången så fort utan träningsprogram.
    2. överambitiöst att tro att man kan lära sig att motionera upp till den nivå som krävs för detta upplägg när man inte har motionsvanor alls när man startade här.
    3. den här bantningen i sig tar all tid och kraft i anspråk, så jag tycker att lära sig att motionera samtidigt på en verksam nivå är en överkurs. Jag tycker att det steget ska tas nu.
    4. jag är tvärsäker på detta eftersom jag vet att ingen av er motionerar på min nivå vilket skulle krävas. tuffa pix men blunda inte för sanningen utan ta det lugnt och introducera träningen NU så får du omedelbara resultat.
    5. sluta nerva för förkylningen, antingen stoppar den dig eller försvinner och ingenting går förlorat för nästa söndag är nästa pass och då är den borta i alla fall.
    Det gäller att envist fortsätta för du går ju ner i vikt varje vecka!
    hela vintern kan ägnas åt detta, målet förr den nya kroppen måste ju rimligen vara nästa sommar oavsett när tävlingen slutar!
    Coachen

    SvaraRadera
  2. Tips från Coachen30 oktober 2011 kl. 11:33

    Jag vill tillägga att en viktnedgång på 0,5kg i veckan är den mest optimala enligt all vetenskap i frågan. Det andra målet du hade på 1,2/v var siffran att nå målvikten under tidsperioden.
    Nu är frågan om du kan tänka om tiden? Du vill ha en bestående effekt och det hållbara är att acceptera att du klarar målet med råge till nästa sommar! Det minskar på stressen!
    God söndag
    från Coachen

    SvaraRadera
  3. Jag håller med coachen om att vi nog ska sluta att tänka på att vi ska klara att gå ner alla våra kilon till den 18:e eller 19:e. Vi båda kommer ju ändå vilja gå ner mer än det som är sagt i tävlingen. Till sommaren 2012 kommer vi ha dom vikrerna vi är menade att ha :) *underbara tanke*.

    Hörru det där med att väga som minst på tisdagen råkar jag oxå ut för i princip varje vecka! Det är så himla tråkigt att man sen på söndagen väger mer trots att man skött sig exemplariskt. Vad kan det bero på?
    Träningen måste vi komma igång med mer...jag hoppas att det går skitbra på boxningen i kväll! Du kommer att tycka det är skitkul och så kommer du va sådär skönt halvdöd efteråt..men det är bara nu i början. Sen kommer du inte va halvdöd längre. Jag satsar på att komma igång ordentligt med simningen så att jag kan börja förbränna nån jäkla gång.
    Håll nu tummen för mig att jag blir biggest loser ;)
    Kram Elin

    SvaraRadera