måndag 28 november 2011

Måndagsrapport as usual

Hej och god kväll!

Har precis druckit mitt te med grädde, och det gjorde gott för nu blev jag varm. Tidigare idag så var jag jättefrusen, men det är jag inte nu och det beror på te´t, men även på vår underbara kamin som vi eldar i. Skönt, skönt! Mysfaktorn stiger rejält.

Bäret var här en sväng och åkte för en stund sen. Han hade med sig en datorsladd som vi hade bett honom om, för vi ville kolla internethastigheten med telenor här ute på landet. Den verkar inte vara bra alls. Har ju tänkt köpa en ny telefon här i dagarna och hade först tänkt välja ett abonemang med från telenor, men jag får nog tänka om...eller Pierre får tänka om för det är han som håller på och läser om alla abonemang och tipsar mig om vad jag kan välja och så :). Jag tycker det är jätteskönt att slippa det, så tack så mycket älskling!

Asså gissa om jag blev glad i söndags när jag fick se resultatet av min viktnedgång denna veckan! Helt sjukt skönt!Det va fan på tiden för jag höll på att bli knäpp där ett tag för att det inte hände nåt. Enormt frustrerande. Jag blir lixom förbannad eftersom jag vet att jag sköter mig (bortsett från att jag inte rör på mig mer än det som ingår i att vara småbarnsmamma). Jag har ju läst om så många som inte rört på sig och ändå rasar ner i vikt. Orättvist eller? Skit samma, nu fick jag ju ett bra resultat och jag är supernöjd. Tjoho! Tänk vilken lycka om jag får ett lika bra eller kanske bättre resultat nästa vecka. Man får ju inte hoppas på för mycket, men jag ska hålla mina tummar :).

Jag har märkt att det är många som inte förstår det här med hur lchf funkar. De (ett par jag pratat med) kan säga att de oxå har börjat med lchf, och att de har gått upp i vikt...Då säger jag att det är ganska ovanligt, men att det med säkerhet vänder inom kort...men sen kommer det fram att de äter godis och annat kolhydratskit. Då är det väl för fan inte så jävla konstigt att de går upp i vikt (ursäkta ordvalen). Jag blir irriterad på sånt. "Alla" vet ju att man blir tjock av att äta fett och socker om man inte rör mycket på sig.
Har ni träffat på dessa nötter oxå?

Idag när jag var i affären så köpte jag korv, och kollade som vanligt på hur mycket kh den innehöll. 2,7/100 g stog det. I paketet var det 300 gram och det har ju jag lätt tryckt i mig utan att tänka på att man faktiskt kommer upp i ganska många kolisar ändå, trots att det inte var mycket i. Numera kommer jag verkligen räkna hur många kolhydrater jag får i mig om jag ska käka korv...och annat oxå för den delen. Det är lätt hänt att man kommer upp i för många annars. Hur många kolisar är det man ska äta som mest när man vill gå ner i vikt? Jag har nämligen läst både 10 och 20...vilket är rätt...coachen?

Imorn är det som vanligt babysim och som vanligt ser vi fram emot det. Ser fram emot det lite extra imorn, för det kommer vara en fotograf där som ska fota våra små skatter när de simmar runt och dyker. Ska bli jättespännande att se bilderna sen :) hoppas ju såklart på en bra undervattensbild.

Nu kommer det lite blandade bilder
Vårt fina gästrum som Pierre fixat

Vår älskade lilla bunbön (brunbjörn) :)




Han var ju inte hemma hos oss länge, men jag va snabb med att dokumentera det som sker på bilden nedan...


...därav att den är så suddig. Men det man ser är att han mumsar i sig en vaniljdröm. 

Här är mina finaste i världen! Pierre mumsade oxå på kakor, och Nova mumsade på mammas hårklämma.

En mor och dotterbild får avsluta detta blogginlägg. 

Hoppas ni alla får en finfin vecka!
 KRAM PÅ ER ALLA!!!

7 kommentarer:

  1. Tips från Coachen28 november 2011 kl. 20:34

    Men Guud vad ni ser smala ut båda två!!!!
    Det märks verkligen! Helt nya människor!
    Appråpå kolhydratsgränsen så försöker jag hålla 5%, dvs 5gr/100gr. Detta är jättesvårt så nästa steg är 7, det går. Sen ibland, som tex soltorkade tomater, måste man ge sig. det snålaste jag hittat ligger på 11. Man får ligga i och läsa innehållsförteckningen. till korven tar jag druvans ekologiska dijon som har 4,5, jippiii. Man får själv bestämma sin gräns men ligger man på 20, då tycker jag att det gått för långt utanför ramarna.
    Jodå, dom typerna finns överallt och dessutom vet dom alltid med säkerhet att lchf inte funkar, värst är när dom påstår att man inte orkar träna på det...det är INTE lchf om man äter godis, hela grejen är ju att man avgiftar sig från sockret ju. men allt detta vet du!
    hoppas du fick svar på dina frågor.
    och än en gång grattis till veckovinsten!
    Coachen

    SvaraRadera
  2. Hej hopp,
    Jag undrar om coachen missförstod? Jag tror att Elin menade det totala antalet kollisar per dag för att man ska gå ned. 10g eller 20 g?

    Max 5 gram/100g är en bra riktlinje när man väljer produkt... men många bäckar små blir lätt en hel å om man inte håller igen. Vips så har man fått i sig 50 g kollisar och då visar nog inte vågen ett så stort minus den dagen.

    Jag har hört att max 20g per dag, då bör man gå ner i vikt.

    KRam å puss på er!

    SvaraRadera
  3. Tips från Coachen29 november 2011 kl. 06:17

    Ojdå, tack Sorken!
    Jag kan ha missförstått faktiskt, frågan är lite otydlig.
    Mitt svar gäller inte per dag utan per produkt. Det blir lättare att hålla sig under en viss procent än att räkna totalantalet. Detta är mer koherent speciellt eftersom ni inte räknar kalorier. Själv räknar jag aldrig på totalantalet av detta skäl, behövs liksom inte.
    Men vi fortsätter att undersöka saken.
    Coachen

    SvaraRadera
  4. Hej! Gud vad roligt med ditt resultat! Vad skönt det känns när det blir så! 0,5 blev det för mig! Men här har du en som behöver röra på sig mer oxå! Om man verkligen går in för det så tror jag faktiskt det ger resultat med. Man ska bara komma dit oxå =). Det värsta är väl att snart kommer snön och för min del kommer det vara myyyycket svårare att ta mig ut! Hoppas allt är bra med er och lilla Nova! Vad skönt det ser ut när hon sover i bilstolen! =). Ha det så bra så hörs vi snart! Kram kram

    SvaraRadera
  5. Under 20 har jag läst att man hamnar i ketos o därför går ner i vikt..runt 20 alltså lite över håller vikten. Men allt är säkert individuellt..lättare att hålla koll på totala kolhydrat per 100g som coachen säger, då brukar man ligga rätt. Även om mycket beror på vilken mängd av varan man ska ha i sig också:)

    Härligt med babyfotografering, vi ska imorgon, men jag är glad att de har bytt fotograf,Förra terminen var katastrof..kunde tagit bättre bilder själv för det blev stressigt o fick man bara dåliga bilder så tog hon inte om.Inte konstigt att ingen köpte korten.En pappa som dök med sin son hade bubblor i ansiktet för han andades ut med näsan på varje kort och då kan man väl ändå säga till??Haha:) Jag vet inte om vi ska dyka med Noomi för sist fick hon men för livet haha..men nu är hon ju större o tryggare:)

    Nu är det slutspurt på tävlingen o vinner du inte den så är du ju ändå en vinnare för din förändring o ditt liv:D

    Hoppas vi kan ta en fika snart!! Kram!!!o självklart Hejja hejja!!

    SvaraRadera
  6. Grattis till titeln biggest loser!
    Vad kul att de tar kort på babysimmet. Hoppas att ni får bra bilder.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Härligt inlägg Elin! kul cokså att du avslöjade Berry. Nu vet vi varför vågen inte alltid är på han sida... vaniljdrömmar och annat åker ner i magen ser vi!

    Snart ses vi! Längtar efter att få hänga med er alla och pussa på lilla Nova!

    Puss å kram

    SvaraRadera