måndag 21 november 2011

Måndagsrapportstajm :)

Nej nej jag hade inte glömt...jag har bara skjutit på det lite granna. Nu när jag börjar skriva är klockan straxt efter åtta...ska bli intressant att se vad den är när jag är klar.

Hade väl inte jättelust att blogga, men det kan ju vara så ibland. Jag har inte ont i huvudet idag så detta ska väl förhoppningsvis bli en lite roligare måndagsrapport.

Vi är ganska nyss hemkomna ifrån Kaffebacken och min svärfar, Novas farfar, Pierre och Johans pappa. Där bjöds det på torsk och gräddkokt spenat. Ville man så fick man även pressad potatis, men det ville man inte...jag alltså ;) Riktigt gott var det, och så var det en sallad till. Tack snälla svärfar för att du bjuder oss på mat så ofta! Det är enormt uppskattat. Han är ju så snäll oxå för han tänker ju på mig och min diet så han panerade inte min fisk med ströbröd...det är nog inte alla som skulle komma ihåg det.

Bredvid mig sitter Pierre och har Nova i famnen. Hon får välling nu och ska snart sova. Det är så skönt att hon kan somna hos pappa oxå nu, för då kan jag slappna av litegranna. Man blir så låst annars. Har slutat amma nu...ganska ofrivilligt måste jag säga. Hon började bita mig och jag kan lova att det gör jävulskt ont för hennes tänder är sylvassa. Det resulterade iallafall i att min mjölk slutade att produceras i och med att man sitter och spänner sig och är rädd för att bli biten. "Produceras", vilket jäkla ord i sammanhanget. Som om man vore en maskin...vilken man nästan är ibland *haha* Nog om det.

Jag måste bara säga att Sorken är så himla inspirerande! Över 10 kilo har hon tappat! Det är ju fantastiskt. Jag vill börja tappa mera nu för det känns som att jag står stilla...jag ska försöka göra lite ändringar i kosten så får vi se om det visar något resultat. Kanske gör som coachen och utesluter grädden. Men att utesluta den från tet blir omöjligt så där blir det att skippa te helt och hållet. Te utan grädde är som att äta kola med pappret på ;).

Jahopp tiden börjar ta slut nu i den här tävlingen, för den här gången. Jag vet redan nu att jag kommer fortsätta käka lchf-mat och tappa vikt och det vet jag att Sorken och min mamma oxå kommer att göra. Finns ingen anledning att sluta med något som känns bra och som gör gott.

Kan tala om att jag ska till farbror doktorn på onsdag. Nu ska jag tjata mig till en vettig utredning på mitt huvud...eller kanske snarare på orsaken till varför jag får så lätt ont i huvudet och migrän. Tre saker vill jag veta och innan jag vet detta så kommer jag inte vara nöjd. 1. Vad är det som händer i kroppen när jag får ansträngningsmigrän? 2. Vad beror det på/varför har jag fått det? 3. Vad kan man göra åt det? Tänk om jag äntligen efter nästan hela mitt liv får veta varför jag får det här. Jag har ju haft det hela mitt liv och lärt mig att leva med det, men det är enormt frustrerande eftersom det är ett handikapp. Jag anser att man är handikappad om man inte klarar av att klippa en gräsmatta utan att bli helt förstörd, om man inte kan gå en rask promenad utan att få huvudvärk, om man inte kan köra ett träningspass och ta ut sig utan att man får blodsmak i munnen och får så ont i huvudet att man helst vill lägga sig ner och dö.
Det ska bli mycket intressant att höra vad doktorn säger. Jag hoppas att han remmiterar mig till någon som har stenkoll på huvudet och allt som hör det till. Jag kommer givetvis att uppdatera här om vad som händer och sker.

Imorn är det som vanligt babysim och som vanligt så ser jag och Pierre fram emot det jättemycket. Vi vet ju att även Nova tycker det är kul så då blir det såklart jättekul. Hon är superduktig. Förra veckan hoppade hon i själv sittandes från bassängkanten. Plums ner i vattnet. Kom upp utan att ha fått kallsup :). Duktiga tjejen!

Idag så köpte jag en hamburgare på Max. Low carb heter den..jag har ätit den förut och jag kan absolut rekommendera den! Det är en helt vanlig hamburgare fast utan bröd och istället är den omsvept i sallad. Det är alldeles perfekt lunch om man är i farten och inte har tid eller lust att laga mat. Testa!

Nää nu är klockan lite efter nio och sen jag började skriva så har jag sövt Nova...hon blev lite väl ledsen och ville inte somna hos pappa. Hon var så övertrött och visste inte riktigt vad hon ville. Nu sover hon iallafall gott i sin säng. Nu orkar jag inte skriva mera och tyvärr blev det ett helt bildfritt inlägg, men det klarar ni er nog utan.

Nu önskar jag er alla en toppenvecka! Hörs snart igen!
STOR KRAM FRÅN MÅNDAGSRAPPORTERAREN ELIN

3 kommentarer:

  1. Åh vad duktig hon är lilla Nova! Vad modigt av henne! Jag säger bara TACK!!, tack tack tack för tipset om low carb burgaren!! Herregud vad många gånger man inte har hunnit äta innan man åker hemifrån och bara tänker på hur lång tid det är tills man kommer hem och får äta igen! Då är det ju perfa att svänga förbi Max ju!! =)Kram!

    SvaraRadera
  2. Tips från Coachen22 november 2011 kl. 05:52

    Vad fint du skriver om vardagliga saker som tex en middag hos farfar och en nybliven mors vedermödor som mjjölkproducent...väldigt igenkännligt även om det var länge sen som en annan var i den situationen...appråpå mjölk och grädde så ska denna coach utvärdera en nertrappning av grädden, du behöver inte alls nollställa intaget, ditt te är väl ändå heligt! Jag har funderat en hel del på detta med kalori-intaget för jag tror inte längre att man kan pressa i sig hur mycket kalorier som helst. grädde har 350/dl och det har blivit en hel del skvättar av det i kaffet...så om du räknar dina kalorier, skriv upp allt du äter under en dag, eller två och sen räknar du ut var du ligger per dag. sätt gränsen vid ca 1600kcal så ska du se skillnad! Nu tänker jag inte bara prata teori utan kommer att publicera mina forskningsrön nån gång under helgen, så får vi se om vi hittar en utväg ur dessa platåer...ok, då behövs oxå nya livsmedel att äta, en ny favorit jag har är sparris, jäklar vad gott juh, skulle pierre säga! kokar den först, och sen en snabb fräsning i smör, testa!
    Lycka till på onsdag, jag håller tummarna, klart det måste hittas en orsak till din huvudvärk! så där får du inte ha det! då kan du ju aldrig motionera, det är orättvist!!!Jag vet att många får små migränattacker vid träning tex på gymmet men ditt låter verkligen som ett handikapp. Det måste utredas och botas eller lindras!
    Kram på dig
    Coachen

    SvaraRadera
  3. Vad jobbigt det låter med din huvudvärk. Hoppas att de kan lista ut vad det beror på.
    Här har jag också blivit biten men det var bara några kvällar sedan slutade han med det, tack och lov.
    Kram Lotta

    SvaraRadera