tisdag 29 november 2011

Ska livet gå så här fort???

Då var det min tisdag igen. Jag gör inte några större förändringar i mitt sätt att förlora fett. Men jag är riktigt nöjd med att jag nästan helt slutat dricka läsk. Det konstigaste är att jag inte saknar det. Kan appropå det berätta att vi var hemma hos ett par kompisar i helgen. Dom satt och drack läsk och erbjöd mig att smaka. Men jag tackade nej till både läsk och öl. Och det bästa är att jag har inget sug efter det. Känns konstigt att jag inte saknar det. Och så här efteråt så har jag börjar fundera är det så här alla känner som inte har socker sug m,m. Jag har nämligen rätt så stort socker sug. Pappa har nog precis börjat förstå hur förtjust jag är i socker i alla dess former dock ej läsk. Nu undrar man juh om man skulle kunna börja tänka lika dant om godis som jag gör om läsk. Hursom så hoppas jag att mina tankar om läsk är här för att stanna. Här hemma har det inte hänt så mycket annars. Men jag måste säga att det är kul att se att alla har gått ner i vikt och att alla har börjat tänka lite mer på hur man är och vad man äter. Men jag undrar om det är bra att äta lchf hela livet eller om man bara bör äta det ett par år. Elin verkar vara väldigt förtjust i sin nya diet. Men jag är nog lite svårare att övertyga. Hur funkar allt det där med ketos tex. Och är det bara det som händer i kroppen eller finns det en massa andra nackdelar. Tänker lite på olika miljögifter som blir mer koncentrerade desto högre i näringskedjan man kommer. Tänker att det finns mer gift i en ko en i vete. Och i sådana fall får hon i sig mer än mig och det vill man inte. Hur funkar det att köra lchf när man ska bli gravid eller är gravid? Men jag vet inte lchf kanske är mer än kyckling grädde ost korv ägg. Men jag vet inte jag hoppas bara inget farligt kan hända min lilla tjej. Mycket funderingar kring det här med lchf.

Pierre

6 kommentarer:

  1. Pierre!
    Det är såå roligt att läsa dina inlägg nu för tiden! Bra jobbat med läsken. Den behövs inte! Ger du dig på godiset så kommer du säkert att tappa suget på det också!

    Ser fram emot att få träffa er snart!

    Kraam!

    SvaraRadera
  2. Tips från Coachen29 november 2011 kl. 20:40

    Hej Pierre!
    Man kan både vara gravid och amma med lchf. inga problem. dina frågor är samma som vetenskapen sysslar med och forskar om eftersom det saknas långstidsstudier om att leva på lchf. dom läkarna i Sverige som introducerat kosten heter andreas eenfelt och annika dahlkvist. båda har levt på lchf i 7-8 år och publicerar sina laboratorievärden regelbundet. båda är friska som nätkärnor och har perfekta värden. men om man vill veta får man själv börja läsa på och inte aftonbladet då utan vetenskapliga rapporter. det viktiga framsteget som annika dahlqvist gjort är att hon fick igenom lchf som godkänd behandlingsmetod mot övervikt och diabetes typ 2 i Sverige 2008. Socialstyrelsen har granskat och godkänt. Sen kan man undra sig när dom ändrar dom allmänna kostrekommendationerna för allmänheten och diabetikerna i synnerhet, dom nuvarande är fel. men det kommer när dom fattat beslut om hur dom ska krypa till korset. sen finns ju en massa alternativ, stenålderskosten, GI, Atkins om man inte vill leva på lchf resten av livet. man får själv ta ställning till och som sagt, läs på. det finns en massa länkar och artiklar och alla viktiga bloggar i ämnet på kostdoktorns hemsida som jag länkat till denna bloggen för länge sen men förstår att ingen har läst.
    Nova kan lätt leva hälsosamt på lchf, rent eller modofierat, då kommer hon må finfint och slippa både övervikt och annat. men som sagt läs på, annars blir mina skrivelser enormt långa och då orkar du inte läsa dem. ok, jag är ju partisk eftersom jag tycker att lchf är bäst. nu ska jag läsa mig in på fredrik pauluns nya uppfinning som är en imitation av lchf fast med omättade fetter, olivolja osv, han vill oxå synas på ett hörn helt plötsligt fast han varit sån motståndare...
    ha en god kväll
    Coachen

    SvaraRadera
  3. Oj vad du skriver coachen :)
    pierre

    SvaraRadera
  4. Tips från Coachen30 november 2011 kl. 11:24

    va? ville du inte ha svar????
    Coachen

    SvaraRadera
  5. Jo jag ville ha svar jätte bra coachen det är ni tjejer som håller bloggen vid liv. Pierre

    SvaraRadera
  6. Pierre, jag har ett arbete om kost och hälsa och matens (kolhydrater, fetter och proteiners) påverkan på kroppen. Det är iof mycket på molekylnivå, men om du vill läsa så kan jag mejla över den så får du komma med frågor sen.

    SvaraRadera