söndag 28 augusti 2011

Sorken rapporterar!

Då var det söndag och snart har den första veckan i denna tävling passerat. Det har gått förvånansvärt bra och jag har skött min kost som planerat. Hittills har jag powerwalkat tre timmar och målet är fyra timmar i veckan, så den sista timmen står på dagens schema. Fast den timmen får nog bli två timmar för jag drack vin igår när jag var på Ylvas housewarming. Motionsmängden tänker jag öka efterhand, men allt över 4 timmar per vecka är bonus. Jag försöker vara realistisk.

Det gäller att ha rätt fokus och målet i sikte!
I fredags ringde Alex till mig för att kolla av så att jag sköter mig och för att peppa mig inför helgen. Hon sade två mkt bra saker som jag vill dela med mig av till er;

1. Jag har satt ett mål som innebär att jag ska gå ner  ca 1 kg i veckan. Jag kan inte bli sur då om jag inte går ner mer än 1kg. Det gäller att fokusera på målet och inget annat!

2. Om jag vill dricka det där glaset vin så får jag gå en extra promenad. Jag kan inte tro eller låtsas att det inte har hänt. Därför blir det en extra lång runda idag!

Den som ger sig in i leken får leken tåla.
Jag är glad att jag har gett mig in i denna tävlingen även om det för en vecka sedan var jobbigt att behöva se sanningen i vitögat och publicera mina siffror. Jag tror dock att publiceringen är en viktig del i motivationen.

Jag är nöjd med valet av metod, LCHF funkar för mig. Jag mår bättre, jag är inte hungrig och det känns inte som att jag behöver göra avkall på något. Mitt fysiska sockersug är nog borta för igår var det inga problem att avstå från varken snacks eller efterrätt och idag känner jag inte suget efter skräpmat trots att jag drack vin igår. Det känns skönt. Men samtidigt vet jag att suget kan komma när som helst, men då  ett mentalt sug och inget fysiskt behov. Det gäller att skilja på sug och behov för att inte hamna i fällan tror jag.

Jag vet att svackorna kommer att komma; veckor där inget händer på vågen, dagar då kolhydraterna gör allt för att trycka sig in i min mun och då gäller det att inte fokusera på fel saker eller ge upp! Då gäller det bara att härda ut och kämpa i uppförsbacken, för snart därefter blir det plan mark igen.

Resultatet är en del av målet!
Idag är det första vägningen. Resultaten kommer självklart att publiceras här på bloggen så kika in under rubriken "Vågen" senare idag.  Men mitt mål är mer än bara resultatet på vågen. Mitt mål är att må bättre, skapa mig nya goda sunda vanor och såklart, vinna tävlingen!

Vi hörs igen nästa vecka.
Over and out!

5 kommentarer:

  1. Tips från Coachen28 augusti 2011 kl. 13:42

    Fantastisk tävlingsinstinkt du har här! Varje val har sina konsekvenser vare sig man är medveten om det eller inte! Du har fått en insikt om detta och det blir din största medhjälpare på resan. Utmaningen för dig är det långsamma, sega Genomförandet av ditt program ända in i målet men du har satt ut bilden på Din Smala Skönhet som med stort leende krossar mållinjen!
    Jag läser av ditt inlägg att den fysiska sockerabstinensen nu är borta.
    Heja på dig!
    coachen

    SvaraRadera
  2. HEJJA, HEJJJA, HEJJA!!

    Du är bäst ingen protest! Du kommer vinna!!!
    Jag är stolt över dig!!!!

    PUSS
    //alex

    SvaraRadera
  3. Du är grym tjejen!! Blir inspirerad av dig! ska du veta!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  4. Hej Sorken jag vill också skapa mig sundare vanor undra hur det blir på nästa semester med matlagningen :)

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fina ord! Nu är det snart ny vecka... Jag ser redan fram emot söndag för att se resultaten då!

    Och matlagningen nästa sommar, det får vara LCHF kost såklart :)

    SvaraRadera